Herba untuk meremajakan dan melicinkan kulit

Herba ubat yang boleh meremajakan kulit muka

Herba perubatan terdapat dalam banyak kosmetik yang boleh dibeli di kedai, tetapi dalam kes ini mereka tidak mengekalkan sifat bermanfaat mereka untuk masa yang lama. Disebabkan ini, krim dan topeng yang dibeli selepas beberapa waktu menjadi kurang berkesan berbanding masa pembelian. Anda juga boleh menggunakan herba perubatan untuk kulit muka dalam bentuk semula jadi, menyediakan decoctions, infusi dan topeng daripada mereka di rumah.

Dandelion

Dalam kosmetologi, dandelion telah lama digunakan untuk kulit muka dalam prosedur anti-penuaan. Tumbuhan ini juga membantu masalah dermatologi; dengan bantuannya anda boleh menghilangkan jeragat dan memutihkan kulit muka anda. Tumbuhan itu mengandungi bahan getah, vitamin kumpulan A, B, C, E, PP, asid organik, resin, sterol dan saponin.

Prosedur kosmetik yang paling berkesan untuk peremajaan wajah adalah yang menggunakan topeng dan ais kosmetik yang diperbuat daripada dandelion.

  1. Topeng anti-penuaan. Untuk menyediakan topeng ini, anda perlu mengambil jus dandelion dalam jumlah 5 ml, 1 alpukat, 5 gram kanji. Anda perlu memerah alpukat dan kemudian campurkan semua bahan bersama-sama. Jisim yang terhasil hendaklah digunakan pada muka yang telah dikukus, dibiarkan selama 30 minit, dan kemudian dibilas dengan air sejuk. Topeng boleh digunakan pada muka 2 kali seminggu. Selepas beberapa kali penggunaan, kedutan dalam dan kecil pada kulit menjadi licin dengan ketara, dan tekstur muka menjadi lebih anjal.
  2. Ais kosmetik. Untuk menyediakan produk ini, anda perlukan: 10-15 ml jus dandelion, 50 ml air suling, 5 ml minyak hazelnut. Semua bahan perlu dicampur bersama, dituangkan ke dalam acuan dan dimasukkan ke dalam peti sejuk. Anda perlu mengelap muka anda dengan kiub yang disediakan, adalah dinasihatkan untuk melakukan ini pada waktu petang, kulit muka anda mesti dibersihkan terlebih dahulu daripada solek. Prosedur mesti dijalankan dalam sesi 10 hari, dan kursus rawatan tidak boleh melebihi 3 kali setahun.

Rosemary

Rosemary boleh menggantikan mana-mana agen pengangkat dengan mudah, kerana ia mengandungi protein HSP70, yang boleh melambatkan proses penuaan pada peringkat sel. Di samping itu, tumbuhan itu mengandungi tanin, asid lemak, vitamin dan unsur mikro yang boleh menyembuhkan dan meremajakan kulit.

Rosemary paling kerap digunakan dalam bentuk minyak pati, yang boleh dibeli di kebanyakan kedai kecantikan dan farmasi. Untuk menyediakan kosmetik di rumah, anda perlu menanam tumbuhan itu sendiri, kerana dalam bentuk semula jadi ia sangat jarang berakhir di rak kedai dan farmasi.

  1. Topeng meremajakan. Untuk menyediakan topeng, anda perlu menumbuk setengah pisang, kemudian tambah 50 ml minyak alpukat dan infusi atau merebus rosemary. Jumlah rebusan atau penyerapan mesti dikira, dengan mengambil kira bahawa topeng siap harus mempunyai konsistensi yang serupa dengan krim masam tebal. Produk ini boleh digunakan pada muka 2-3 kali seminggu, selepas itu kulit menjadi lebih anjal dan kedutan licin.
  2. air rebusan. Untuk menyediakan merebus, anda perlu mengambil 20 gram daun rosemary kering, tuangkan 200 ml air mendidih dan letakkan di dalam tab mandi air selama 15-20 minit. Merebus siap mesti ditapis sebelum digunakan. Ambil 50 ml 2 kali sehari.
  3. Infusi. Produk ini disediakan dari 50 gram daun tumbuhan, yang perlu dituangkan dengan segelas air mendidih dan diselitkan selama 3-4 jam, adalah dinasihatkan untuk melakukan ini dalam termos atau bungkus bekas dengan infusi dalam sesuatu yang hangat. Selepas tempoh yang ditetapkan, infusi mesti ditapis.

Penting!Rebusan dan infusi rosemary juga boleh digunakan dalam bentuk kompres atau dijadikan ais kosmetik.

Chamomile

Chamomile mengandungi banyak vitamin, mikroelemen dan asid organik yang berharga untuk badan. Semua ini bersama-sama membantu meremajakan, melembapkan dan memutihkan kulit, menjadikannya lebih tegang dan lebih anjal. Dalam kosmetologi, hasil yang paling berkesan boleh dicapai menggunakan decoctions dan infusions chamomile.

  1. air rebusan. Untuk menyediakan produk, anda perlu mencurahkan bunga chamomile kering - 25 gram dengan segelas air masak hangat, dan letakkan di dalam tab mandi air selama setengah jam. Kuah siap hendaklah ditapis dan, jika perlu, dicairkan dengan air masak. Produk hendaklah disapu pada muka dan kawasan décolleté. Selepas penggunaan, kedutan pada muka berkurangan dan licin.
  2. Infusi. Untuk menyediakan infusi chamomile, anda perlu menuangkan satu sudu tumbuhan kering dan dihancurkan ke dalam segelas air mendidih dan biarkan selama setengah jam. Produk siap perlu ditapis dan, seperti dalam resipi sebelumnya, disapu pada kulit muka.

Sage

Menggunakan sage untuk tujuan kosmetik akan membantu membersihkan kulit wajah anda dan mengekalkan keremajaannya untuk jangka masa yang lama. Tumbuhan itu mengandungi bahan anti-penuaan, anti-radang dan antiseptik, itulah sebabnya bijak digunakan secara meluas dalam kosmetologi.

  1. Infusi untuk muka. Infusi siap sage boleh digunakan sebagai bahan tambahan kepada losyen atau tonik, dan juga boleh digunakan dalam bentuk kompres dan losyen muka. Untuk menyediakan penyerapan bijak, anda perlu mencurahkan 3 sudu besar bahan mentah kering dengan segelas air mendidih dan biarkan dalam termos selama 2 jam. Infusi yang terhasil hendaklah disejukkan, ditapis, dimasukkan ke dalam peti sejuk dan digunakan mengikut keperluan. Anda boleh membuat kiub kosmetik daripada infusi ini - tuangkannya ke dalam acuan dan letakkannya di dalam peti sejuk, dan lap muka anda dengannya pada waktu pagi dan petang.
  2. air rebusan. Air rebusan sage berkesan memberi kesan kepada kulit wajah, meremajakan dan menyegarkannya. Untuk menyediakannya, tuangkan air mendidih ke atas tiga sudu besar sage dan masak dengan api perlahan selama 15 minit lagi. Produk yang dihasilkan hendaklah disejukkan, ditapis dan dibasuh dengannya sekali sehari.

Terdapat banyak tumbuhan ubatan secara semula jadi yang boleh digunakan dengan berkesan untuk tujuan kosmetik. Perkara utama adalah melakukannya dengan betul supaya tumbuhan yang digunakan tidak memudaratkan, sebaliknya boleh membawa manfaat maksimum daripada penggunaannya.