Teknik kosmetologi estetik "Awal" untuk memerangi penuaan kulit muka

pudar kulit awet muda

Siapa di antara kita yang tidak sekurang-kurangnya sekali bermimpi untuk mencipta "elixir of youth"? Lagipun, walaupun wanita berusia 35 tahun yang paling hebat dan rapi sudah mempunyai kaki gagak yang ketara di dekat matanya dan kedutan pertama di dahinya! Dan tidak kira bagaimana sifat menyokong, lambat laun anda berfikir tentang bagaimana untuk melambatkan proses penuaan kulit wajah dan memulihkan masa muda anda. Walaupun penuaan kulit manusia bukan penyakit, tetapi proses semulajadi, ia adalah dalam kuasa kita untuk menjaga pencegahan penuaan pramatang (awal) kulit wajah. Mari cuba fikirkan bagaimana, mengapa dan bila kulit menua, baca tentangnya dalam artikel kami.

Tanda-tanda perubahan kulit yang berkaitan dengan usia

Malangnya, setiap tahun anda hidup meninggalkan kesan bukan sahaja pada ingatan anda, tetapi juga pada wajah anda. Penanda biasa kulit matang yang memerlukan penjagaan anti-penuaan adalah:

  • Kekeringan dan mengelupas: selama bertahun-tahun, kulit menjadi dehidrasi, menipis, dan menjadi "seperti perkamen";
  • Kedutan: pada mulanya cetek dan hampir tidak dapat dilihat, dan kemudian ekspresi muka yang lebih jelas dan yang paling tidak menyenangkan dalam;
  • Mengurangkan ketegasan dan keanjalan: ciri muka kelihatan runcing atau kendur;
  • Kekusaman: walaupun dengan penjagaan yang betul, selama bertahun-tahun wajah kehilangan kesegaran dan kelihatan letih;
  • Tompok hitam, penampilan yang merupakan "panggilan bangun" terakhir yang sangat diperlukan untuk memikirkan tentang memerangi penuaan kulit yang cepat.

Tanda-tanda awal penuaan kulit muka tidak kelihatan pada usia 30-35 tahun, seperti yang difikirkan oleh kebanyakan orang. Kedutan dangkal berhampiran mata dan di dahi mula terbentuk pada usia 17-20 tahun, dan keseluruhan kitaran perkembangan mereka berlangsung sehingga 7-10 tahun!

Perubahan pada kulit dengan penuaan

Tanda-tanda luaran perubahan berkaitan usia disebabkan oleh proses dalaman semula jadi. Lama kelamaan dalam kulit:

  • kandungan lembapan berkurangan, yang membawa kepada penurunan keanjalan;
  • lebih sedikit serat kolagen dan elastin terbentuk, yang membentuk "rangka" kulit elastik dan menghalang kedutan yang mendalam;
  • pembaharuan lapisan permukaan merosot, menyebabkan kulit menjadi lebih kusam dan pori-pori kelihatan membesar;
  • "pengempelan" sel pigmen (melanosit) berlaku, yang membawa kepada gangguan pigmentasi.

Empat jenis penuaan kulit muka

Adalah satu kesilapan besar untuk menganggap bahawa kulit yang semakin tua sentiasa kelihatan sama! Pakar dermatologi dan kosmetologi membezakan empat jenis utama penuaan kulit:

  • Penat: dengan bengkak, keletihan, lipatan nasolabial yang jelas dan sudut mulut yang terkulai;
  • Berkerut: dengan peningkatan kekeringan, "kaki gagak", kelopak mata berkedut, bibir atas dan dagu "beralun";
  • Cacat: dengan muka bujur licin atau "bengkak", dagu berganda, pipi "bulldog", lebihan lemak di kawasan kelopak mata;
  • Penuaan gabungan: dengan lebih kurang keseragaman keterukan manifestasi dari tiga jenis sebelumnya.

Walaupun tanda-tanda ini akhirnya muncul selepas 35-40 tahun, dengan mengambil kira kriteria tertentu kita boleh mengandaikan jenis penuaan yang akan berlaku. Oleh itu, wanita dengan kulit kering lebih cenderung mengalami kedutan yang ketara, dan bagi mereka yang mempunyai lapisan lemak subkutaneus yang berkembang, adalah penting untuk berhati-hati terlebih dahulu supaya muka mereka tidak "kendur". Jika anda mempunyai kulit kombinasi, penuaan kemungkinan besar akan mengikut jenis "letih".

cara menjaga kulit wajah agar awet muda

Regimen minum yang betul, makanan sihat, tidur yang mencukupi, berhenti merokok dan penyalahgunaan alkohol, berjalan di udara segar, senaman fizikal, kadar kehidupan yang terukur dan penggunaan kosmetik berkualiti tinggi sudah pasti akan melambatkan penuaan kulit wajah mana-mana wanita.

Sejauh mana keberkesanan kosmetik anti-penuaan?

Walaupun syarikat kosmetologi terkemuka mempunyai makmal sendiri dan juga institut kecantikan, keberkesanan produk anti-umur inovatif yang mahal, malangnya, sangat dibesar-besarkan. Hampir semua krim, minyak, topeng, serum dan produk anti-penuaan lain apabila menjaga kulit muka kekal di permukaannya tanpa menembusi lapisan yang lebih dalam, di mana perubahan "berkaitan usia" utama berlaku!

Sudah tentu, untuk kulit matang, filem pelindung dengan penapis UV berguna, yang menghalang penyejatan lembapan dan meneutralkan kesan negatif cahaya matahari. Walau bagaimanapun, ini tidak sama sekali menjejaskan pemulihan bingkai gentian elastik! Lebih-lebih lagi, dalam kebanyakan kes, maklumat tentang kandungan kolagen krim ternyata menjadi helah pengiklanan yang cetek, kerana, menurut saintis British, protein molekul tinggi ini tidak dapat menembusi halangan kulit.

Pada masa yang sama, hubungan tepat pada masanya dengan pakar dalam bidang kosmetologi estetik membolehkan anda mencapai "peremajaan" radikal tanpa pembedahan plastik. Dan sekarang kami menjemput anda untuk berkenalan dengan prosedur pemulihan "awal" yang paling berkesan.

Kaedah nombor 1. Melembapkan

Petunjuk: Kulit letih dan penuaan gabungan, walaupun sebagai kaedah pelengkap pelembap juga berkesan untuk kedutan.

Penyelesaian profesional terbaik: Biorevitalisasi dengan asid hyaluronik.

Titik permohonan: Lapisan kulit yang dalam. Memandangkan kandungan asid hyaluronik berkurangan dengan penuaan, suntikannya membolehkan anda menepu kulit dengan kelembapan dan merangsang pengeluaran asid hyaluronik, gentian kolagen dan elastin anda sendiri.

keputusan: Wajah kelihatan lebih tegang dan segar, warnanya sekata, dan keterukan bintik-bintik penuaan berkurangan dengan ketara.

Kaedah nombor 2. Melawan kedutan

Petunjuk: Kulit berkedut.

Penyelesaian profesional No. 1: Pembedahan plastik kontur suntikan.

Titik permohonan: Lapisan kulit tengah dan dalam. Pengisi biokompatibel khas disuntik dengan jarum nipis terus di bawah lipatan (kedut) atau ke dalam otot di bawah kawasan masalah untuk menghasilkan jumlah yang diperlukan.

keputusan: Disebabkan oleh jumlah tambahan, kedutan terlicin dan kelihatan kurang ketara.

Penyelesaian profesional No. 2: Laser pecahan

Titik permohonan: Lapisan kulit yang dalam. Pancaran sinar laser yang diedarkan menembusi 0. 4. . . 1. 4 mm dalam, merangsang pengeluaran serat kolagen dan elastin.

keputusan: Memulihkan rangka kerja gentian anda sendiri mengurangkan keterukan kedutan sederhana dan dalam, dan menjadikan yang cetek hampir tidak kelihatan. Kesan tambahan termolisis pecahan ialah kehilangan atau pencerahan ketara bintik-bintik penuaan dan menegangkan kontur muka.

Penyelesaian profesional No. 3: Suntikan Botox atau Dysport.

Titik permohonan: Otot muka. Tindakan toksin botulinum, bahan utama ubat-ubatan ini, membawa kepada kelonggaran otot muka dan, dengan itu, melicinkan kedutan.

keputusan: Mengurangkan bilangan dan keterukan kedutan yang kelihatan, terutamanya apabila kulit di sekeliling mata semakin tua.

Kaedah No 3. Memulihkan kontur muka

Petunjuk: Penuaan dengan kulit kendur.

Penyelesaian profesional: Mengangkat benang (mengangkat benang).

Titik permohonan: Lapisan kulit yang dalam. Pengenalan benang terbaik memberikan pengetatan dan sokongan untuk kawasan masalah (mata, kening, pipi, dagu, leher, dll. ). Satu lagi kelebihan prosedur adalah rangsangan pengeluaran kolagen anda sendiri, yang menjadikan bingkai yang dihasilkan lebih tahan lama.

keputusan: Pengetatan ketara kawasan kendur, peningkatan kontur.

Kaedah nombor 4. "Pembaharuan" kulit

Petunjuk: Penuaan gabungan.

Penyelesaian profesional: Pengelupasan: laser dan kimia.

Titik permohonan: Lapisan superfisial, tengah dan dalam epidermis. "Penyejatan" epitelium berkeratin di bawah pengaruh pancaran laser atau penyingkirannya menggunakan asid organik merangsang pertumbuhan sel baru dan pemulihan gentian kolagen.

keputusan: Penggunaan pengelupasan untuk penuaan kulit membawa kepada kesan peremajaan yang ketara: wajah kelihatan lebih segar, dan dari masa ke masa, apabila rangka kerja kolagen bertambah kuat, kedutan dilicinkan dan kontur diketatkan.

Akhirnya, perlu diperhatikan bahawa cara terbaik untuk menghilangkan kedutan dan mencegah penuaan kulit lebih lanjut akan dipilih untuk anda oleh pakar dalam bidang kosmetologi estetik, dengan mengambil kira jenis penuaan dan ciri-ciri individu anda.