Herba apa yang bagus untuk muka. Herba untuk peremajaan kulit muka dan kedutan di sekeliling mata

peremajaan kulit muka

Alam semulajadi kaya dengan herba yang dapat mengembalikan keanjalan kulit dan menjadikan wajah lebih awet muda. Ubat herba berikut telah menyatakan sifat anti-penuaan:

  • aloe – melembapkan, menggalakkan pertumbuhan semula sel;
  • calendula (marigold) – mempunyai kesan antibakteria, melegakan, melicinkan kedutan, memberikan penghidratan;
  • lavender - melegakan kerengsaan, memulihkan kulit yang sihat;
  • coltsfoot - meratakan kedutan dan memberikan kulit rasa baldu;
  • jelatang - memulihkan keanjalan, mempercepat metabolisme dalam lapisan kulit;
  • pasli – menyuburkan, melembapkan, melawan kedutan dan mencerahkan kulit;
  • pudina - mempunyai kesan tonik dan menyegarkan;
  • dandelion - mencerahkan kawasan berpigmen;
  • chamomile – menggalakkan pertumbuhan semula sel, menghalang proses penuaan, menghalang penampilan kedutan muka dan berkaitan usia;
  • rosemary - menegang dan melicinkan kulit;
  • ekor kuda - menghalang kendur, membantu mengatasi masalah kulit berminyak;
  • thyme (thyme) – melembapkan kulit yang terdedah kepada kekeringan, bertindak terhadap pembentukan kedutan;
  • Salvia officinalis - mempunyai kesan mengangkat yang ketara;
  • Beri Rowan - mempunyai sifat antioksidan yang lemah, membersihkan liang-liang dan melicinkan kulit.

Bergantung pada komposisi, kualiti dan ciri tumbuhan ubatan, ia boleh digunakan dalam bentuk infusi, penyelesaian untuk kompres, atau komponen topeng kosmetik. Ais kosmetik yang diperbuat daripada rebusan herba berkesan melawan kedutan.

Herba yang memberi penjagaan

Untuk prosedur kosmetik, bahan mentah herba dipilih dengan mengambil kira jenis kulit dan keperluannya:

  • Bagi mereka yang mempunyai kulit berminyak, pakar mengesyorkan menggunakan wormwood, St. John's wort, burdock, nettle, sage, coltsfoot, butterbur dan string.
  • Kulit kering akan mendapat manfaat daripada penggunaan dill (tumbuhan dan biji), pasli, dandelion, yarrow, thyme, beri rowan, rosemary, balsem lemon atau pudina, lavender, calendula (marigold), chamomile, kelopak mawar dan kon hop.
  • Kulit bermasalah memerlukan penjagaan khas. Anda boleh menyediakannya dengan bantuan celandine, aloe, verbena (rumput merpati), calendula, immortelle, pudina dan ekor kuda.

Tumbuhan ini digunakan secara tunggal dan sebagai sebahagian daripada produk berbilang komponen. Mereka sesuai dengan bahan lain, tetapi memerlukan pematuhan dengan perkadaran dan peraturan penggunaan.

Terdapat cara yang berbeza untuk menggunakan bahan tumbuhan dalam kosmetologi rumah. Ia boleh digunakan dalam keadaan segar dan kering.

Peremajaan kulit yang bermasalah

Topeng disediakan berdasarkan chamomile farmaseutikal. Warna chamomile adalah salah satu ubat yang paling popular dalam perubatan herba. Ia menjaga kulit wajah dengan lembut, melicinkan kedutan, dan memberikan nutrisi dan penghidratan yang diperlukan. Ciri-ciri anti-radang chamomile akan berguna untuk menjaga kulit bermasalah.
Untuk menyediakan topeng yang anda perlukan: sudu pencuci mulut kefir atau susu masam, jumlah chamomile yang sama, satu telur ayam.

Pukul semua bahan bersama dalam pengisar. Sapukan topeng siap pada kulit selama dua puluh minit.

Produk ini disyorkan untuk digunakan bukan sahaja di muka, tetapi juga di leher.

Menghaluskan kedutan bawah mata dan kaki gagak

Topeng yang diperbuat daripada campuran herba kering dan dihancurkan: pudina, pisang raja, chamomile akan membantu melicinkan kedutan di sudut mata dan pada kelopak mata bawah.

Sudu pencuci mulut setiap bahan digabungkan dalam satu bekas dan dituangkan dengan segelas (200 ml) air mendidih. Selepas ini, produk direbus selama 10-15 minit dengan api perlahan. Cecair itu disalirkan dan diketepikan, dan satu sudu teh kanji ditambah kepada herba dan kacau dengan baik.

Masa pendedahan topeng ialah 20 minit. Selepas masa ini, basuh muka dengan sup atau air.

Pemulihan penuaan dan penuaan kulit

Adalah mungkin untuk memulihkan keanjalan kulit matang dan melicinkan kedutan halus dengan menggunakan produk yang dibuat daripada daun bijak, bunga chamomile, wort St. John dan linden blossom secara sistematik. Bahan mentah diambil kering dalam bahagian yang sama, contohnya, satu sudu teh atau sudu pencuci mulut.

Menggunakan pengisar kopi atau pengisar, kisar herba menjadi tepung, tambah air mendidih dan kacau. Selepas ini, tambah satu sudu krim masam atau krim buatan sendiri yang berat, satu sudu teh minyak sayuran.

Sapukan produk ke muka selama 20 minit.

Mencerahkan kulit matang

Apabila usia mereka meningkat, ramai wanita mengalami kemunculan bintik-bintik penuaan. Topeng yang diperbuat daripada jelatang berfungsi dengan baik untuk kecacatan kosmetik ini.
Ia disediakan daripada satu sudu jelatang kering yang dicincang, setengah sudu besar jus lemon, dan satu sudu krim.

Jelatang dicampur dengan jus, kemudian jus ditambah. Bahan-bahan mesti digaul rata dan dibiarkan dibancuh selama 15 minit. Selepas ini, produk digunakan pada muka dalam beberapa lapisan dengan berus kosmetik. Masa pendedahan topeng tidak lebih daripada 15 minit.

Prosedur sedemikian boleh dilakukan pada kulit yang merengsa yang terdedah kepada pengeringan yang kerap.

Topeng penjagaan herba

Topeng yang diperbuat daripada pudina kering, chamomile dan pisang raja menjaga kulit dengan baik. Bahan mentah dicampur dalam bahagian yang sama, dihancurkan, dituangkan dengan air dan direbus selama 10 minit dengan api perlahan. Kuahnya ditapis dan daun teh dibuang. Masukkan sedikit kanji kentang ke dalam kuahnya. Simpan produk selama 20 minit.

Merebus calendula untuk peremajaan

Ubat anti-kedut dari calendula

Bunga calendula sering digunakan dalam perubatan alternatif dan resipi kosmetologi. Tuangkan satu sudu bunga calendula ke dalam segelas (200 ml) air mendidih dan biarkan selama sekurang-kurangnya setengah jam.

Napkin kasa berbilang lapisan dibasahkan dalam sup, diperah sedikit dan disapu pada muka. Simpan kompres sehingga serbet hampir kering. Selepas menanggalkan topeng, muka anda perlu dibilas dengan air suam.

Jarum, daun birch dan chamomile

Kisar satu sudu teh bunga chamomile, satu sudu teh jarum pain, satu sudu daun birch segar dalam pengisar, tambah sedikit air masak dan campurkan untuk membuat pes. Kisar kuning ayam dengan satu sudu keju kotej buatan sendiri dan gabungkan dengan bubur herba.

Kacau adunan hingga sebati dan ratakan pada muka. Biarkan selama 25 minit, kemudian bilas dengan air.

Herba untuk kulit kering

Tuangkan satu sudu teh kelopak mawar segar, jumlah daun pudina segar yang sama, bunga chamomile dan jelatang segar ke dalam setengah gelas (100 ml) air mendidih. Rebus selama lima minit. Bila kuah dah sejuk sikit, tapis. Kisar tanah, gabungkan dengan satu sudu teh keju kotej buatan sendiri dan sedikit susu (untuk konsisten). Hasilnya mestilah jisim berkrim. Ia digunakan pada muka dan dibasuh dengan air suam selepas 20 minit.

Peremajaan berasaskan pisang

Adalah lebih baik untuk membuat topeng ini selepas mandi atau bersauna, apabila muka dikukus dengan baik dan pori-pori terbuka. Topeng mengandungi oatmeal, yang mempunyai kesan positif pada kulit matang dan letih.

Dua sudu besar tepung, dikisar daripada oatmeal, dua sudu minyak zaitun, satu sudu besar daun pisang yang dihancurkan digaul dan dikisar kepada keadaan lembek. Simpan topeng pada kulit sehingga setengah jam. Ia digunakan bukan sahaja di muka, tetapi juga di kawasan leher dan décolleté.

Losyen chamomile

Losyen phyto disediakan daripada bunga chamomile. Satu sudu bahan mentah dituangkan ke dalam segelas wain putih kering yang baik. Infus selama dua minggu di tempat yang terlindung dari cahaya matahari.

Lap kulit dua kali sehari dengan losyen yang disediakan sendiri, selepas itu anda mesti menggunakan krim berkhasiat.

Losyen Linden

Infusi yang disediakan mengikut resipi ini tidak mengandungi alkohol. Ia digunakan apabila perubahan berkaitan usia pertama muncul.

Sediakan produk dari dua sudu bunga linden dan 250 ml air mendidih. Linden diisi dengan air dan dibiarkan selama setengah jam. Selepas ini, tapis. Gunakan losyen dua kali sehari.

Ais kosmetik disediakan dengan membekukan infusi herba yang disejukkan. Ia berfungsi sebagai cara terbaik untuk mencegah penampilan tanda-tanda awal penuaan. Apabila digunakan dengan kerap, ais membantu mengekalkan kulit anda segar untuk masa yang lama.

Mandi wap

Prosedur ini membantu membersihkan muka, jadi ia dijalankan sebelum menggunakan topeng.

Wap yang naik di atas rebusan herba membuka dan membersihkan liang-liang, dan minyak pati yang diekstrak daripada herba perubatan menyuburkan kulit dan memberikan perlindungannya.
Selain itu, mandian wap berfungsi sebagai aromaterapi, membantu mengatasi tekanan dan melegakan keletihan.

Herba ubat adalah ubat rakyat yang popular yang membantu mengatasi banyak masalah, termasuk kosmetik. Dengan bantuan bahan mentah herba, anda boleh meremajakan kulit dengan ketara dan memperbaiki penampilannya. Selain itu, semua kosmetik herba adalah berpatutan dan mudah digunakan.

Herba untuk meremajakan kulit muka dan kedutan di sekeliling mata - resipi yang dicipta oleh alam semula jadi!

Menurut statistik, bilangan unsur kimia berbahaya dari kosmetik yang digunakan oleh wanita setiap hari mencapai 168. Mereka mengurangkan imuniti dan melemahkan sistem endokrin badan. Walau bagaimanapun, terdapat penyelesaian untuk keadaan ini - herba untuk peremajaan kulit wajah. Jika anda mengikuti cadangan untuk mengumpul, menyimpan, dan menyediakan kosmetik herba, jumlah ini boleh dikurangkan dengan ketara, pada masa yang sama menyembuhkan dan meremajakan epidermis dan badan secara keseluruhan.

Kesan penyembuhan herba

Kosmetik herba mengandungi kebanyakan mineral, asid organik dan unsur lain yang diperlukan untuk berfungsi sepenuhnya tisu epitelium.

Pakar kosmetik membahagikan herba kepada kumpulan dengan mengambil kira jenis dan masalah kulit. Perubatan tradisional mengetahui lebih daripada 2 ribu jenis tumbuhan ubatan; 20 nama digunakan dalam kosmetik perubatan rumah, antaranya:

  • jelatang, pisang raja, pudina lebih sesuai untuk kulit berminyak;
  • thyme, oregano, calendula paling baik digunakan oleh wanita dengan jenis permukaan kering;
  • pasli, dandelion, celandine mempunyai sifat pemutihan;
  • Kulit kayu oak, chamomile, calendula atau tali akan membantu menenangkan dan melegakan keradangan;
  • rosemary dan sage akan menghilangkan kedutan di sekitar mata, mulut, dan lipatan di dahi;
  • linden, wort St. John membantu mengecilkan liang-liang, menyerikan epidermis, menghilangkan kilauan berminyak;
  • Ulasan tentang kelp untuk peremajaan muka - rumput laut - memuji kesan uniknya pada kulit.
kosmetik perubatan untuk peremajaan

Kelebihan kosmetik perubatan

Sumbangan tumbuhan kepada peremajaan kulit adalah sangat besar. Banyak faktor menyumbang kepada ini:

  • komponen semula jadi, mesra alam;
  • kesan mendalam topeng, decoctions;
  • kekayaan dan kepelbagaian tumbuhan membolehkan anda memilih resipi yang sesuai untuk sebarang jenis;
  • melambatkan penuaan, melembapkan secara intensif, memberikan keanjalan, warna yang sihat, tanpa rasa takut untuk kesihatan badan, mengelakkan kerengsaan dan keradangan;
  • herba ubatan diserap oleh sel 100%, tidak seperti kosmetik dengan komponen kimia.

Bila hendak digunakan dan kontraindikasi

Herba boleh digunakan untuk memerangi kekurangan:

  • keradangan, jerawat;
  • pelbagai bintik umur;
  • pembentukan kedutan baru;
  • kekeringan yang berlebihan, mengelupas kulit
  • tindak balas alahan, gatal-gatal, kemerahan;
  • bengkak, kebiruan di kawasan mata;
  • bersinar berminyak, warna kusam epidermis.

Terdapat beberapa kontraindikasi terhadap penggunaan kosmetik herba:

  • alahan individu kepada produk;
  • penyakit yang berkaitan dengan sistem peredaran darah, onkologi;
  • keadaan selepas operasi (kehadiran luka segar).

Resipi yang akan mengembalikan keremajaan dan kecantikan wajah anda

Tonik berasaskan bunga linden akan membantu membersihkan dan menambah keseimbangan air sel. Anda memerlukan 2 sudu besar. tuangkan 250 ml air mendidih ke atas bunga, tutup bekas, dan tapis selepas setengah jam. Sapu kulit pada waktu pagi dan petang.

Gunakan 1 sudu kecil secara eksklusif untuk membersihkan kulit berminyak. kompleks herba (bunga calendula, bunga jagung, ungu) dan 1 sudu besar. chamomile, yang tuangkan air mendidih (0. 5 l). Keesokan harinya, lap kawasan masalah dengan rebusan. Produk akan menghilangkan kekotoran dan menyegarkan kulit.

Topeng yang diperbuat daripada jus aloe dan oatmeal akan membantu menghilangkan kedutan di sekeliling mata. Campurkan bahan dalam nisbah 2: 1 dan sapukan adunan dalam lapisan nipis selama 10 minit. Keluarkan sisa dengan pad kapas.

Satu lagi versi topeng yang terbukti untuk peremajaan disediakan dari pes daun jelatang, wort St. John, currant hitam, buah rowan, dituangkan dengan air mendidih pada kadar 2-3 sudu besar. pengumpulan setiap 0. 5 liter cecair. Biarkan produk selama kira-kira 3 jam, hancurkan kepada konsistensi homogen (jika boleh), kemudian edarkan campuran ke kulit yang dibersihkan. Selepas setengah jam, basuh sisa.

Topeng pudina dan teh hijau (1 sudu besar setiap komponen) akan membantu memulihkan bersinar yang sihat dan keanjalan epidermis. Tuangkan air mendidih ke atas adunan seketika. Kemudian toskan airnya (boleh digunakan sebagai tonik atau alas ais), dan letakkan herba itu sendiri di permukaan. Selepas 15 minit, keluarkan pulpa.

Jika anda masih tidak mempercayai kuasa meremajakan herba, maka kami mengesyorkan membaca artikel kami tentang produk farmaseutikal untuk muka; mungkin kaedah perubatan tradisional akan lebih sesuai untuk anda.

resipi buatan sendiri untuk peremajaan

Anda perlu tahu ini apabila meremajakan dengan herba!

  • Sesetengah herba adalah alergen. Sebelum menggunakan produk kosmetik, lakukan ujian percubaan.
  • Untuk tujuan kosmetik, gunakan tumbuhan yang dibeli di farmasi (kualitinya dijamin) atau dikumpulkan di kawasan yang terbukti dan mesra alam.
  • Kaji ciri dan sifat setiap komponen; mereka harus bertujuan untuk menyelesaikan masalah, mengikut jenis permukaan.
  • Sediakan rebusan untuk penggunaan maksimum 3 hari; simpan campuran lembik tidak lebih daripada 2 hari.
  • Untuk mencapai kesan yang lebih besar, jangan lupa untuk memasukkan makanan anti-penuaan dalam diet harian anda, melakukan urutan, dan gimnastik muka.
  • Mencuci dengan air rebusan selepas urutan muka yang bertenaga membantu dengan cepat menepu sel-sel dengan nutrien dan mengaktifkan proses, termasuk penghasilan serat kolagen dan elastin.
  • Ais herba kosmetik berkesan melembapkan dan menyuburkan sel epitelium. Ketahui lebih lanjut tentang membuat resipi keajaiban ais di sini.

Resipi herba anti-kedut

Kedutan dan gangguan kulit lain timbul akibat pengaruh banyak faktor, termasuk psikologi - tekanan, kebimbangan, kemurungan.

Masalah alam sekitar juga penting - suasana kotor megacities, perubahan iklim, perubahan mendadak dalam kelembapan dan suhu udara.

Selalunya kulit menua lebih awal kerana kosmetik hiasan yang tidak dipilih atau berkualiti rendah atau ekspresi muka yang terlalu aktif.

Secara umum, terdapat banyak sebab, tetapi hasilnya jelas, dan kekurangan tersebut boleh dan harus ditangani di rumah.

Ekstrak herba digunakan secara meluas dalam kosmetik. Dan mereka lebih berguna dalam bentuk tulen mereka.

Herba memberikan penjagaan terbaik untuk kecantikan, keremajaan dan kesihatan kulit, dan kami akan gembira menggunakannya.

Herba untuk muka melawan kedutan - faedah

Terdapat sejumlah besar herba yang membantu memulihkan turgor kulit dan menjadikannya lebih muda. Tetapi untuk mendapatkan kesan meremajakan yang diingini, kami mengesyorkan menggunakan tumbuhan ubatan berikut:

  • Aloe - melembapkan dan meremajakan kulit
  • Calendula - melembapkan, membasmi kuman, melegakan dan melicinkan kedutan
  • Jelatang - membantu mempercepatkan proses metabolik dalam tisu dan mengembalikan keanjalan kulit
  • Lavender - menyegarkan, menenangkan dan memulihkan warna kulit
  • Coltsfoot - melicinkan, melembapkan dan menjadikan kulit selembut baldu apabila disentuh
  • Parsley - melicinkan kedutan, melembapkan, menyuburkan dan memutihkan kulit, menjadikannya muda dan cergas
  • Pudina - menyegarkan dan menyegarkan kulit penuaan
  • Dandelion - membantu menghilangkan pigmentasi
  • Rosemary - mempunyai sifat melicinkan, menegangkan dan meremajakan kulit dengan baik
  • Chamomile - memulihkan kulit, menghentikan layunya, menghalang pembentukan kedutan
  • Rowan - membersihkan kulit, menghaluskan kedutan dan bertindak sebagai antioksidan ringan
  • Thyme - berkesan melembapkan kulit kering, dengan itu menghalang pembentukan kedutan
  • Sage - digunakan sebagai ubat mengangkat semula jadi
  • Horsetail - menghilangkan kulit yang kendur, membantu kulit muka yang berminyak dan bermasalah

Di atas kami menerangkan sebilangan kecil herba yang boleh digunakan dalam kosmetologi rumah untuk memerangi penuaan kulit. Bergantung pada sifat herba, ia boleh digunakan dalam bentuk topeng, infusi atau kompres. Menggosok muka anda dengan ais kosmetik berasaskan air rebusan herba membantu menghilangkan kedutan dengan sempurna.

Resipi topeng anti-kedut

Anda boleh menghilangkan kedutan menggunakan topeng muka yang diperbuat daripada herba perubatan. Gunakan herba segar dan kering.

Masker anti-kedut di bawah mata

Topeng herba yang diperbuat daripada pisang kering, pudina dan bunga chamomile akan membantu menghilangkan kedutan di bawah mata. Cincang dan campurkan herba, diambil 1 sudu pada satu masa, tuangkan segelas air mendidih ke atasnya dan masak dengan api perlahan selama 10-15 minit. Kemudian tapis airnya, masukkan 1 sudu teh pati kentang ke dalam pulpa herba dan gaul rata. Sebelum memakai topeng pada muka anda, pelincirkan terlebih dahulu dengan krim berkhasiat. Biarkan selama 20 minit, kemudian bilas dengan air suhu bilik.

Masker untuk kulit pudar dan penuaan

Topeng yang diperbuat daripada daun bijak, wort St. John, chamomile dan linden membantu menghilangkan kedutan daripada kulit yang pudar dan penuaan. Ukur bahan kering dalam perkadaran yang sama - satu sudu teh pada satu masa. Kisar mereka dengan teliti menjadi tepung menggunakan pengisar kopi. Tuangkan air mendidih ke atasnya. Kemudian tambah satu sudu krim masam dan satu sudu teh minyak sayuran. Sapukan topeng dan bilas dengan air pada suhu bilik selepas 20 minit.

Pudina, pisang raja, chamomile

Topeng yang diperbuat daripada herba kering pudina, pisang raja, dan bunga chamomile membantu dengan sempurna. Mereka mesti dicampur dalam bahagian yang sama, dihancurkan, dan direbus selama sepuluh minit dengan api yang rendah. Kemudian tapis semuanya dan masukkan kanji kentang ke dalam air. Sebelum menggunakan topeng ini ke muka anda, anda perlu melincirkannya dengan krim berkhasiat. Biarkan topeng selama dua puluh minit.

Topeng calendula

Anda boleh menghilangkan kedutan pada wajah anda menggunakan calendula officinalis: tuangkan 1 sudu besar herba ini ke dalam 1 gelas air mendidih dan biarkan ia diseduh selama 30 minit. Rendam pad kasa dalam infusi yang dihasilkan dan sapukan pada muka anda. Apabila serbet mula kering, keluarkan dan basuh dengan air suam.

Satu lagi resipi rakyat untuk topeng berkhasiat dan melicinkan untuk penuaan kulit

Cincang halus dan campurkan satu sudu teh bunga chamomile perubatan, satu sudu daun birch segar, satu sudu teh jarum pain. Tuangkan air masak ke atas jisim yang dihancurkan untuk membentuk pes. Tambah satu kuning dan satu sudu keju kotej. Tumbuk semua bahan dan sapukan pada kulit muka selama 25 minit. Bilas dengan air suam.

Mask untuk penjagaan kulit kering

Ambil 1 sudu teh setiap kelopak mawar segar, daun pudina segar, bunga chamomile kering dan daun jelatang segar. Tuang setengah gelas air mendidih ke atas segalanya, rebus selama 5 minit dan tapis.

Campurkan gruel herba dengan 1 sudu teh keju kotej, dan tambah sedikit susu suam untuk mendapatkan jisim yang serupa dengan ketebalan krim masam.

Sapukan pada kulit muka dan selepas 20 minit, bilas dengan air suam.

Resipi rakyat untuk losyen herba terhadap kedutan

Tuangkan 1 sudu besar bunga chamomile kering ke dalam 1 gelas wain putih kering dan biarkan ia diseduh selama 2 minggu. Lap kulit penuaan dengan losyen ini pada waktu pagi dan petang, selepas menyapu, sapukan krim berkhasiat ke muka anda.

Herba telah lama dianggap sebagai ubat rakyat yang berkesan terhadap kedutan. Ia hanya penting untuk menggunakan resipi ini bukan sekali-sekala, tetapi secara berterusan atau dalam kursus berulang, dan kemudian resipi yang mudah tetapi sangat berkesan akan membantu anda melancarkan perubahan yang berkaitan dengan usia dan kedutan yang mendalam tidak akan muncul untuk masa yang lama.